Skip to main content

Lesson Plans

Many lesson plans have been developed by teachers attending the previous sessions of the BC Teachers' Institute on Parliamentary Democracy. We have archived numerous lesson plans that were developed prior to the changes in B.C.'s social studies curriculum. You can find them under the 'Archives' tab.

Read more information on the BC Teachers' Institute.

Please note that the lesson plans are in PDF format. To view Acrobat PDF files, you need Acrobat Reader.

A Picture is Worth a Thousand Words

  • Students will examine past and present voting practices in British Columbian as related to gender inequity issues.

Une image vaut mille mots

  • Les élèves examineront les pratiques de vote passées et présentes en Colombie-Britannique en ce qui concerne les questions d’inégalité entre les sexes.

Analyzing Political Campaigns

  • Students will analyse British Columbian electoral advertising.

Analyser les campagnes politiques

  • Les élèves analyseront les publicités électorales en Colombie-Britannique.

(2022) BC Pioneers

  • Students will read biographies and present an original script in a theatrical format.

(2022) Pionniers de la Colombie-Britannique

  • Les élèves liront des biographies et présenteront un scénario original dans un format théâtral.

(2022) Changing Government Processes

  • Using a problem-based project approach, students will go from developing background knowledge of BC's current system to sharing/presenting a proposal for change.

(2022) Changer les processus gouvernementaux

  • À l’aide d’une approche de projet axée sur les problèmes, les élèves passeront de l’acquisition de connaissances de base du système actuel de la Colombie-Britannique au partage/présentation d’une proposition de changement.

Cleaning House

  • Students participate in a simulation of a Parliamentary Special Committee to examine the parliamentary traditions of the Legislative Assembly.

Ranger sa Chambre

  • Comment nos traditions parlementaires pourraient-elles mieux refléter notre identité actuelle de Britanno-Colobiens?

Continuity and Change in the Legislature

Creating a Budget - Who Wants Pie?

  • Students will learn about BC's provincial budget and how to prioritize needs when developing a budget.

Créer un budget - Qui veut de la tarte?

  • Les élèves apprendront le budget provincial de la Colombie-Britannique et la façon de prioriser les besoins lors de l’élaboration d’un budget.

DeMOIcracy for YOUth

  • Students will learn about BC's parliamentary democracy and its current themes.
  • Offrir une activité de provocation par outil d'apprentissage visuel permettant aux enseignantes et aux enseignants de couvrir.

Don't Hate Debate - How Decisions are Made

  • Students will explore how decisions are made in government through a variety of grade specific activities.

Ne haïssez pas le débat - Comment les décisions sont prises

  • Les élèves apprennent comment les décisions sont prises au gouvernement grâce à une variété d’activités adaptées au niveau scolaire.

Engaging with Parliament and Government 

  • Students will evaluate and analyze visual images of political spaces and documents about engaging in our parliamentary democracy.

Participer au parlement et au gouvernement 

  • Les élèves évalueront et analyseront des images d’espaces politiques et des documents qui démontrent la participation à notre démocratie parlementaire.

(2022) Face of the Mace

  • Students will look closely at an actively used symbol in Parliamentary Democracy. How would they design it differently to reflect the diversity of British Columbians?

(2022) Le visage de la masse

  • de près un symbole utilisé dans la démocratie parlementaire. De quelle façon pourrions-nous le concevoir différemment en vue de refléter la diversité des Britanno-Colombiens?

Parliamentary Committees & Student Consultations

  • Students explore the role of Parliamentary Committees by holding their own Student Consultations

Comités parlementaires et consultations étudiantes

  • Les élèves explorent le rôle des comités parlementaires en tenant leurs propres consultations étudiantes.

Redesigning a Legislature for the 21st Century

  • Students explore how political institutions and ideology shape both the exercise of power and political outcomes.

Réinventer une assemblée législative pour le 21e siècle

  • Permettre aux étudiants d’effectuer des recherches sur l’Assemblée législative actuelle, calquée sur le modèle de Westminster, et de concevoir des solutions de remplacement possible.

RIDing the Court

  • Students will examine a speech by Chief Dan George and then examine the BC Coat of Arms to understand how symbols have been used to convey the underlying power structures and decision-making values of the period.

RIDing la Cour

  • Les élèves examineront un discours du chef Dan George, puis examineront les armoiries de la Colombie-Britannique pour comprendre comment les emblèmes étaient utilisés pour représenter les structures de pouvoir sous-jacentes et les valeurs décisionnelles de l’époque.

The Role of Government in our Everyday Lives

  • Through a series of lesson plans, the students will explore the role of government and the importance of laws in our daily lives 

Le rôle du gouvernement dans notre vie quotidienne

  • Grâce à des plans de leçon, les élèves apprendront le rôle du gouvernement et l’importance des lois dans notre vie quotidienne.

Roles of Officers in the Legislature

Rôle des fonctionnaire à L'Assemblée législative

  • Qui sont les fonctionnaires de l’Assemblée législative et quels sont leurs rôles? Ont-ils évolué au fil du temps?

Show me the Money!

  • Students will examine budgetary decisions, party platforms and personal values. 

Stack the Votes

  • A fun game to introduce governance and the electoral process.

Today's the Day to Have Your Say: Using Mandate Letters to Cabinet  Ministers to Shape Understanding

  • Students learn to recognize the responsibilities of the three levels of government (local, provincial and federal).

Understanding Party Perspective vs. Personal Preference

  • Students will learn the difference between voting based on party perspectives and voting based on personal perspectives. 

WWWWWHHIIB It, WWWWWHHIIB It Good (Three Column Document)

  • Students conduct guided research and make presentations on democracy and the legislative process.